Sunday, March 04, 2007

Pensumlesning: Prosjektarbeid

Skrøvset, Siv og Lund, Torbjørn: Prosjektarbeid – fra ord til handling, Cappelens Akademisk Forlag, 1996

DEL 1: Bakgrunn og ideer

Kap 1: Innledning: Prosjektarbeid er dynamisk, i stadig endring. Prinsippene ligger der uansett.

Kap 2: Prosjektarbeidets historie:
*Kilpatrick først ute, kollega og tilhenger av Dewey. Deweys prinsipper:
-Kunnskap skulle være nyttig
- Undervisning skulle være erfaringsbasert og erfaringsskapende
- Elevene skulle sette seg mår for arbeidet
- Elevene skulle være aktive (learning by doing)
- Utgangspunktet skulle ligge i oppgavene, ikke fagene.
Dewey mener erfaring gir vekst. ’Han sier at enhver erfaring er en bevegende kraft, og at det er underviserens rolle å se i hvilken retning en erfaring peker.’ (Dewey 1969:196-207 i 1996:23) Ulike miljøer gir ulike erfaringer. Dewey mener også det er mulig å gå i to grøfter: -at undervisningen blir for impulspreget, og – at læreren i for stor grad styrer målene, slik at det blir lærerens mål (1996:25).
Tverrfaglighet.
Dewey har preget N-39 s. 14-15 om gruppearbeid. ’ Aktive barn vil gjerne være aelvhjulpne og selvstendige... Gruppa velger helst selv sin leder, og arbeidet fordeles.’
Slo aldri helt gjennom – vurderingsformen ikke lagt opp etter disse prinsippene.
*Prosjektarbeid relansert i 1970-årene med inspirasjon fra danmark: Illeris, dansk, problemstyring og deltagerstyring (psykologi). Opptatt av motkvalifisering .. arv etter 1968-opprøret. Elevenes problemstillinger avgjør om et prosjekt blir revolusjonært eller ikke.
* Mønsterplan1987: Prosjektarbeid etter Illeris metode anbefales. Hvordan få alle skoler til å drive med det?
* Nå: igjen aktuelt.. utvide kunnskapsbegrepet.. Nåværende læringsformer skal knytte sammen skole og samfunn/næringsliv tettere sammen.

Kap 3: Hva er prosjektarbeid?
- Illeris: problemorientering, deltakerstyring, det eksemplariske prinsipp (gå inn i lærestoff via eksempel). (– prinsippene gjengitt i Metodisk veiledning i prosjektarbeid (nasjonalt læremiddelsenter 1994)

Selv om intensjonen er at elever skal være med å planlegge undervisningen, skjer det i liten grad i praksis. I prosjektarbeid skjer planlegging både før og underveis i prosjektet, ikke bare før.

Elever skal jobbe med mål se selv hadde satt seg – handler om mer enn elevmedvirkning. I prosjektarbeid er elevene med både i planlegging, gjennomføring og vurdering.

Vi mener produktkravet kan gi signaler om at produktet er en prosjektrapport. Ordet ’produkt’ kan være misvisende, kanskje ’resultat’ er bedre? (1997:37).

Fire typer prosjekter: Gruppe/individ i ett/tverrfaglig (1997:39).

Er målet selve produktet? Er målet læringen (JA, inneforstått)? (1997:44-45)

Sammenheng mellom mål, faginnhold, læringsaktivitet, evaluering og didaktiske forutsetninger (Bjørndal og Lieberg 1978:135 i 1997:59).

Fare for rapport-fetisjering, da er det produktet og ikke læringen som er målet. Er det bare produktet som skal vurderes? (Askeland:41 i 1997:63)

DEL 2: I praksis: Detaljer skiller vellykkede prosjekter fra de mindre vellykkede.
(Vektlegger ikke lesing av dette).

DEL 3: Veiledning og vurdering
(Vektlegger ikke lesing av dette).

DEL 4: Veien videre
(Vektlegger ikke lesing av dette).

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]