Sunday, February 04, 2007
Pensumlesing: Læreplanteori
Bjørnsrud, Halvor: Rom for aksjonslæring: om tilpassa opplæring, inkludering og læreplanarbeid, Gyldendal 2005
Forsker deltar i endringsprosessen i skolen.
1 Intro: Fra Sandemose: En flyktning krysser sitt spor 1955, s.495 Janteloven: du må være som oss og fungere som oss med de rette rammer for kunnskap og verdier.
Skolebasert vurdering er mer kritisk til systemet enn nasjonal vurdering. Forløse læring og utvikling i personalet- tilpasset opplæring for best mulig inkludering av alle elever. Likeverdighet er at alle elever behandles ulikt.
Aksjonslæring er i så måte en god strategi. ”Aktiv skoleledelse og tilrettelegging av lærerarbeid med et slikt fokus er en av mange muligheter i innovasjonen for å skape tilpasset opplæring i en inkluderende skole” (2005:13).
DEL 1
2 Teoretiske perspektiver på aksjonsforskning
3 Læreplanteoretiske perspektiver:
- Læreplanteori som forskningsfelt handler om både å se på det planlagte innholdet i skolen, om deltakere som berøres av det som planlegges og de mer forutsigbare hendelsene (2005:16). Et krav at den skal problematisere myndighetenes læreplanbeslutninger. Målet for lærerne er at de må kunne ”lese” og tolke læreplaner(2005:17). Om en elev ikke fungerer, bør en inkluderende skole stille spørsmålet: Hva er galt med skolen? I den tradisjonelle skolen har spørsmålet vært: Hva er galt med eleven? (2005:18). Et siktemål med boka. Hvilken aksjonslæring for skoleledere og lærere- samtidig: finne strateiger fom gir sammenheng mellom intensjon om skolen som lærende organisasjon og lærernes læring innenfor skolen.
- Narrativ fremstilling
- Praktiske erfaringer er med på å finne fram til problemstilling, teori og metode.
- Ulike lignende studier.
-” Det blir hevdet at det eksisterer forholdsvis lite forskning om hvordan reformer påvirker det daglige arbeidet i norsk grunnskole. Dette gjelder også for forskning omkring norske læreres lesning av læreplantekster og bevisstgjøring av tekstens budskap i lys av deres erfaringer.
- Bokas innhold (kap 3- ”Gjennom tolkning av læreplaner setterskoleledere og lærere kreative prosesser for å ivareta elevenes mangfoldige muligheter for læring (2005:26)”.
’curriculum literacy’ (Ben-Peretz 1990). I dette begrepet ligger det at læreplaner ikke er noe lærere slavisk skal og kan følge.)
I siste kapittel- ”...kultur for læring er av hengig av at både lærere og elever gis muligheter til å lære ut fra de situasjoner og den kontekst de står i. Kultur for læring blir i denne sammenhengen sett på som kontekstavhengig og situasjonsbundet. Budskapet om inkludering krever handlingsrom og stor grad av frihet til å utforme tilpasset læring både for lærere og elever (2005:29).
**Kap 3:
- Mange muligheter for valg
Et teoretisk begrepssystem for læreplananalyse og læreplanforståelse:
- samfunnsnivå, institusjonsnivå, undervisningsnivå go personlig nivå – kritikk for ovenfra og ned perspektiv hos forskere i Norge. Goodland (am.) mer opptatt av toveis-prosesser (2005:56).
- Læreplanarbeidets hva, hvorfor og hvordan : det substansielle området, sosiopolitiske (er ikke opptatt av hvordan kollegeiet tok imot læreplanen, pga brukte de i forkant) og teknisk/profesjonelle områdene.
- Substansielle området: Den ideologiske læreplanen, den formelle læreplanen, den oppfattede/perspirerte læreplanen
- Undervisningsnivå: den operasjonaliserte læreplanen- ” På dette nivået synliggjøres uforutsigbarheten ved lærernes arbeid med elevene. (2005:58)
- ”Den erfarte læreplanen handler om de erfaringer den enkelte lærer og elev gjør med læreplanen. Det indre liv i skolen kommer frem i denne læreplanen (2005:58).”
- ”...det teknisk-profesjonelle området, som sier oss hvordan læreplanen arbeides med. Inndelingen i disse tre områdene blir sett på som en teoretisk inndeling som er nyttig for analyseformål, men i praksis vil disse områdene flyte over i hverandre. [...] Gundem (1990,1991,1993) skriver at selv om man i starten legger vekten på det substansielle området, vil grundigere undersøkelser gjerne trekke med seg temaer fra de to andre områdene. (2005:58-59)
- Det teknisk-profesjonelle området handler om at deltakerne innenfor det enkelte beslutningsnivået må ha en spesialisert kompetanse. Dette handler om de menneskelige (pedagogiske, faglig og samarbeidevne) og materielle ressurser (praktiske arbeidsbetingelser, bl.a tidsrammer og budsjetter) i læreplanarbeidet (Goodland 1979, Riktor 1993) (2005:59).
En forskningsmodell og en prosessmodell
En praktisk tilnærming til læreplanfeltet
Lesning og tolkning av læreplanen for å forstå tekstens potensiale:
- ”curriculum literacy” – lærernes evne til å lese og tolke læreplaner (Ben-Peretz 1990) (2005:68). ”..læreplaner er ikke oppskrifter skoleledere og lærere skal følge. Deltakerne i læreplanarbeidet på en skole må gjennom lesning og tolkning av den nasjonale læreplanen ha forståelse for at de har en pedagogisk handlefrihet som gir dem handlingsrom i utviklingsarbeid ved skolen (2005:68).
- ”curriculum potensial” referer til det mangfold av muligheter lærerne har til å bruke læreplanene. (2005:73) Ben-Peretz sitt begrep. Læreplanene er ressurser for nye tolkninger – kreativitet og muligheter. Mangfold av pedagogiske muligheter. (ikke interessert i null curriculum og hidden curiculum).
- ”No set of curriculum materials can contain everything. Decisions have to be made about those components which are left out...Sometimes lacunas in the curriculum are caused by lack of developers knowledge in a field...Additional matierials may be created and linked to the existing curriculum text.”
(Ben-Peretz 1990:51-52 i Bjørnsrud 2005:74)
- ”...lærere med bred erfaring og god kompetanse kan sees på som eksperter i lærerarbeidet. Disse lærerne vil oppfatte læreplanen slik at de ser muligheter og reelle valg som ligger bak intensjonene i læreplanteksten... Det blir påpekt at lærere som er i stand til å lese læreplanen kritisk, er i en slik posisjon at de kan utfylle eller erstatte innholdet med bakgrunn i egen kompetanse. Det blir sett på som viktig at lærerne blir klar over det budskapet som bringes inn av de som har utviklet den offisielle læreplanen. Ikke fordi de blindt skal akseptere innholdet, men fordi de slik sett vil kunne forstå mulighetene for å bruke læreplanen ved egen skole og på sine egne arenaer (2005:75).” (Ben-Peretz 1990)
DEL 2
4 Tilpasset opplæring i en inkluderende skole
5 Kultur for læring og lærerenes handlingsrom
6 Den fortellende skole
DEL 3
7 Det forskende partnerskap med fortellinger fra skolen
8 Kultur for læring med potensial i den nasjonale læreplanen
Forsker deltar i endringsprosessen i skolen.
1 Intro: Fra Sandemose: En flyktning krysser sitt spor 1955, s.495 Janteloven: du må være som oss og fungere som oss med de rette rammer for kunnskap og verdier.
Skolebasert vurdering er mer kritisk til systemet enn nasjonal vurdering. Forløse læring og utvikling i personalet- tilpasset opplæring for best mulig inkludering av alle elever. Likeverdighet er at alle elever behandles ulikt.
Aksjonslæring er i så måte en god strategi. ”Aktiv skoleledelse og tilrettelegging av lærerarbeid med et slikt fokus er en av mange muligheter i innovasjonen for å skape tilpasset opplæring i en inkluderende skole” (2005:13).
DEL 1
2 Teoretiske perspektiver på aksjonsforskning
3 Læreplanteoretiske perspektiver:
- Læreplanteori som forskningsfelt handler om både å se på det planlagte innholdet i skolen, om deltakere som berøres av det som planlegges og de mer forutsigbare hendelsene (2005:16). Et krav at den skal problematisere myndighetenes læreplanbeslutninger. Målet for lærerne er at de må kunne ”lese” og tolke læreplaner(2005:17). Om en elev ikke fungerer, bør en inkluderende skole stille spørsmålet: Hva er galt med skolen? I den tradisjonelle skolen har spørsmålet vært: Hva er galt med eleven? (2005:18). Et siktemål med boka. Hvilken aksjonslæring for skoleledere og lærere- samtidig: finne strateiger fom gir sammenheng mellom intensjon om skolen som lærende organisasjon og lærernes læring innenfor skolen.
- Narrativ fremstilling
- Praktiske erfaringer er med på å finne fram til problemstilling, teori og metode.
- Ulike lignende studier.
-” Det blir hevdet at det eksisterer forholdsvis lite forskning om hvordan reformer påvirker det daglige arbeidet i norsk grunnskole. Dette gjelder også for forskning omkring norske læreres lesning av læreplantekster og bevisstgjøring av tekstens budskap i lys av deres erfaringer.
- Bokas innhold (kap 3- ”Gjennom tolkning av læreplaner setterskoleledere og lærere kreative prosesser for å ivareta elevenes mangfoldige muligheter for læring (2005:26)”.
’curriculum literacy’ (Ben-Peretz 1990). I dette begrepet ligger det at læreplaner ikke er noe lærere slavisk skal og kan følge.)
I siste kapittel- ”...kultur for læring er av hengig av at både lærere og elever gis muligheter til å lære ut fra de situasjoner og den kontekst de står i. Kultur for læring blir i denne sammenhengen sett på som kontekstavhengig og situasjonsbundet. Budskapet om inkludering krever handlingsrom og stor grad av frihet til å utforme tilpasset læring både for lærere og elever (2005:29).
**Kap 3:
- Mange muligheter for valg
Et teoretisk begrepssystem for læreplananalyse og læreplanforståelse:
- samfunnsnivå, institusjonsnivå, undervisningsnivå go personlig nivå – kritikk for ovenfra og ned perspektiv hos forskere i Norge. Goodland (am.) mer opptatt av toveis-prosesser (2005:56).
- Læreplanarbeidets hva, hvorfor og hvordan : det substansielle området, sosiopolitiske (er ikke opptatt av hvordan kollegeiet tok imot læreplanen, pga brukte de i forkant) og teknisk/profesjonelle områdene.
- Substansielle området: Den ideologiske læreplanen, den formelle læreplanen, den oppfattede/perspirerte læreplanen
- Undervisningsnivå: den operasjonaliserte læreplanen- ” På dette nivået synliggjøres uforutsigbarheten ved lærernes arbeid med elevene. (2005:58)
- ”Den erfarte læreplanen handler om de erfaringer den enkelte lærer og elev gjør med læreplanen. Det indre liv i skolen kommer frem i denne læreplanen (2005:58).”
- ”...det teknisk-profesjonelle området, som sier oss hvordan læreplanen arbeides med. Inndelingen i disse tre områdene blir sett på som en teoretisk inndeling som er nyttig for analyseformål, men i praksis vil disse områdene flyte over i hverandre. [...] Gundem (1990,1991,1993) skriver at selv om man i starten legger vekten på det substansielle området, vil grundigere undersøkelser gjerne trekke med seg temaer fra de to andre områdene. (2005:58-59)
- Det teknisk-profesjonelle området handler om at deltakerne innenfor det enkelte beslutningsnivået må ha en spesialisert kompetanse. Dette handler om de menneskelige (pedagogiske, faglig og samarbeidevne) og materielle ressurser (praktiske arbeidsbetingelser, bl.a tidsrammer og budsjetter) i læreplanarbeidet (Goodland 1979, Riktor 1993) (2005:59).
En forskningsmodell og en prosessmodell
En praktisk tilnærming til læreplanfeltet
Lesning og tolkning av læreplanen for å forstå tekstens potensiale:
- ”curriculum literacy” – lærernes evne til å lese og tolke læreplaner (Ben-Peretz 1990) (2005:68). ”..læreplaner er ikke oppskrifter skoleledere og lærere skal følge. Deltakerne i læreplanarbeidet på en skole må gjennom lesning og tolkning av den nasjonale læreplanen ha forståelse for at de har en pedagogisk handlefrihet som gir dem handlingsrom i utviklingsarbeid ved skolen (2005:68).
- ”curriculum potensial” referer til det mangfold av muligheter lærerne har til å bruke læreplanene. (2005:73) Ben-Peretz sitt begrep. Læreplanene er ressurser for nye tolkninger – kreativitet og muligheter. Mangfold av pedagogiske muligheter. (ikke interessert i null curriculum og hidden curiculum).
- ”No set of curriculum materials can contain everything. Decisions have to be made about those components which are left out...Sometimes lacunas in the curriculum are caused by lack of developers knowledge in a field...Additional matierials may be created and linked to the existing curriculum text.”
(Ben-Peretz 1990:51-52 i Bjørnsrud 2005:74)
- ”...lærere med bred erfaring og god kompetanse kan sees på som eksperter i lærerarbeidet. Disse lærerne vil oppfatte læreplanen slik at de ser muligheter og reelle valg som ligger bak intensjonene i læreplanteksten... Det blir påpekt at lærere som er i stand til å lese læreplanen kritisk, er i en slik posisjon at de kan utfylle eller erstatte innholdet med bakgrunn i egen kompetanse. Det blir sett på som viktig at lærerne blir klar over det budskapet som bringes inn av de som har utviklet den offisielle læreplanen. Ikke fordi de blindt skal akseptere innholdet, men fordi de slik sett vil kunne forstå mulighetene for å bruke læreplanen ved egen skole og på sine egne arenaer (2005:75).” (Ben-Peretz 1990)
DEL 2
4 Tilpasset opplæring i en inkluderende skole
5 Kultur for læring og lærerenes handlingsrom
6 Den fortellende skole
DEL 3
7 Det forskende partnerskap med fortellinger fra skolen
8 Kultur for læring med potensial i den nasjonale læreplanen
Comments:
<< Home
Det siste sitatet her minner meg om et utrolig interessant paradoks jeg mener å ha observert:
1) Lærerne er sinte/frustrerte over å ikke ha nok tid til å komme gjennom pensum (som er for spesifisert + omfattende)
2) Lærerne overser fullstendig den friheten som ligger i det læreplansfundamentet sitatet ditt representerer, og som etter min mening er mye sterkere til stede i læreplanene til Kunnskapsløftet enn i Reform-94/-97.
Hvorfor klapper ikke lærerne i hendene nå? Kommunikasjonssvikt fra myndighetenes side?
Hva mener du? Du kjenner mer til lærerkollegiet enn jeg gjør.
1) Lærerne er sinte/frustrerte over å ikke ha nok tid til å komme gjennom pensum (som er for spesifisert + omfattende)
2) Lærerne overser fullstendig den friheten som ligger i det læreplansfundamentet sitatet ditt representerer, og som etter min mening er mye sterkere til stede i læreplanene til Kunnskapsløftet enn i Reform-94/-97.
Hvorfor klapper ikke lærerne i hendene nå? Kommunikasjonssvikt fra myndighetenes side?
Hva mener du? Du kjenner mer til lærerkollegiet enn jeg gjør.
Jeg mener du har helt rett i paradokset ditt! Og jeg mener at grunnen til at lærerne ikke klapper i hendene er at de ikke vet bedre, som du sier, at de ikke vil har merarbeid. Det er lettvint å snu bunken, eller endre litt på noe av undervisningsoppleggene, men å gjøre en helomvending på undervisningsstilen er nok krevende. Dessuten tror jeg det er en veldig sterk tradisjon for sentralstyring i skolen. Mange lærere vet rett og slett ikk hvordan de skal håndtere den nye friheten. Løsningen er nok samarbeid, men det er det heller ingen sterke tradisjoner for i VGS. Syns å se det er her det løsner, for det er jo det det gjør...
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home
Subscribe to Posts [Atom]