Wednesday, January 24, 2007

Pensumlesning: Prosjektarbeid

Berthelsen, Illeris og Poulsen: Innføring i prosjektarbeid. Fag og kultur 1987

s. 25: Definisjon: Prosjektarbeid definerer vi som et pedagogisk arbeidmønster hvor elever eller studenter – i samarbeid med lærere og/eller andre – utforsker og behandler ett eller flere problemer i sammenheng med de samfunnsforhold og den virkelighet de(t)forekommer i. Dette innebærer at arbeidet skal gi stadig sterkere opplevelse, dypere erkjennelse og økt perspektiv, at problemene angripes og belyses fra forskjellige synsvinkler uavhengig av tradisjonelle faggrenser, og at valg av teorier, metoder og redskaper styres ut fra de valgte problemer... Arbeidet skal munne ut i et konkret produkt som kan være en muntlig eller skriftlig rapport, eller som kan uttrykkes gjennom andre medier eller handlinger.
s. 26-28: Den samfunnsmessige bakgrunn: Utvikling resulterer i nye krav til arbeidskraften i retning av evnen til å omstille seg og orientere seg, til å finne seg til rette i kompliserte og endrede forhold..... Krav om økt egenkontroll og samarbeidevne, mental og sosial fleksibilitet og selvstyring innenfor gitte rammer. Fleksibilitet og pålitelighet. Likhet og demokratisering. Samarbeid og ansvar.
s.30: Hvordan kan skolen bidra til å utvikle elevenes selvstendige tanker og handlinger, uten at de begynner å tenke og handle selvstendig på sine egne premisser?
s. 31-Den pedagigiske bakgrunnen: Hvis prosjektarbeid skal lykkes, må man ut av den antiautoritære pedagogikk. Bevare idealer om aktivitet og medbestemmelse, trygghet og samarbeid.
s. 34 – Den psykologiske bakgrunn: Mekanisk, tilpasset, konfronterende

39-51: kap: Prosjektarbeidets perspektiver
s. 53: kap: Prosjektarbeid som pedagogisk arbeidsmønster:
s. 60: Ulike faser:
1. introduksjon
2. emnevalg
3. problemformuleringer
4. planleggingsfasen
5. gjennomføringsfasen
6. produkfremstilling
7. produktvurdering
8. etterarbeid

s. 63: Om Veilederrollen: Tre ulike typer reaksjoner.... Fire råd ... Interessant! Særlig: komme med relevante spørsmål og konstruktiv kritikk.. Om veilederrollen. Skifter underveis.
s.74- Resten av boka: Gjennomgang av fasene.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]