Thursday, January 25, 2007
Pensumlesing: Sosiokulturelle teoriperspektiv
Dysthe, Olga : Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring i Dysthe, Olga: Dialog, Samspel og læring Abstrakt 2001
s. 34: Grunnleggende analyseenheten er ikke individet alene, men individet i sitt sosiokulturelle miljø.
s. 35:
1- Hva er nytt?/Felles med andre perspektiv. (Motivasjon og evaluering)**
2- Sentrale aspekt: læring som situert, sosialt, distribuert, mediert og språklig fenomen og læring som deltagelse.**
3- Forholdet mellom individuell og sosial læring***
4- Ulike tradisjoner/tilnærminger på det sosiokulturelle feltet
Grunnsyn:
Behaviorisme: læring som endring av elevenes ytre, observerbare individuelle oppførsel. Kognitivisme: læring som elevens indre prosesser. Sosiokulturell teori: Læring som deltakelse i sosiale praksiser.
Aller tre perspektiv hører med til en forståelse av læring. Delvis motstridende, delvis utfyllende.
Avlsutning:
Teori ser ulikt ut avhengig av utgangspunktet (voksenopplæring, småbarn, skoleelever.) Teorialene gir avgrenset forståelse for læring.
s. 34: Grunnleggende analyseenheten er ikke individet alene, men individet i sitt sosiokulturelle miljø.
s. 35:
1- Hva er nytt?/Felles med andre perspektiv. (Motivasjon og evaluering)**
2- Sentrale aspekt: læring som situert, sosialt, distribuert, mediert og språklig fenomen og læring som deltagelse.**
3- Forholdet mellom individuell og sosial læring***
4- Ulike tradisjoner/tilnærminger på det sosiokulturelle feltet
Grunnsyn:
Behaviorisme: læring som endring av elevenes ytre, observerbare individuelle oppførsel. Kognitivisme: læring som elevens indre prosesser. Sosiokulturell teori: Læring som deltakelse i sosiale praksiser.
Aller tre perspektiv hører med til en forståelse av læring. Delvis motstridende, delvis utfyllende.
Avlsutning:
Teori ser ulikt ut avhengig av utgangspunktet (voksenopplæring, småbarn, skoleelever.) Teorialene gir avgrenset forståelse for læring.
Subscribe to Posts [Atom]