Thursday, February 16, 2006

Opplegg for sammensatte tekster

Målsetning
Gi elevene en erfaring med sammensatte medietekster i ulike sjangre.

Innhold
Kommunikasjon gjennom media
Tekst som kommunikasjon
Bilde som kommunikasjon
Tekst og bilde som kommunikasjon
Hvordan lage enkle og sammensatte tekster
Sjangre: nyhet, informasjon, reklame og tegneserie

Organisering
Elvene jobber to og to i samme grupper hele veien.

1. del av opplegget går på øvelser i å gjenkjenne og vurdere ulike sammensatte tekster.
2. del av opplegget går ut på å gjennomføre øvelser i å lage enkle tekstuttrykk.
3. del av opplegget går ut på å lage to, tre eller fire sammensatte tekstuttrykk per gruppe. Disse skal leveres inn, i tillegg til en forklaring på hva forskjellene er på de innleverte tekstene.

Begrunnelse
I Norsk for ungdomstrinnet 8.-10. Klasse
Lese og skrive:
- ”Elevane skal kunne uttrykkje seg i ulike sjangrar og utvikle ulike måtar å reflektere og kommunisere gjennom skrift.”
- ”..kunne tolke og vurdere innhaldet og verkemidla i tekstar i ulike medium og sjølv bruke medium til å formidle tekstar”

Kunnskap og språk:
- ”..kunne sjå samanhengar mellom skrivesituasjon, tema, sjanger og mottakar. Dei skal kjenne til ulike medium og korleis ulike medium gjer det mogeleg å arbeide med og formidle munnlege og skriftlege tekstar, og dei skal kunne viurdere den innverknaden media har på den enkelte og samfunnet.”

8.klasse
Lese og skrive:
- arbeide med teikneseriar, vurdere tekst og bilete, også med vekt på det estetiske, lage teikneseriar sjølv og prøve ut noko av kunnskapen om sjangeren. Arbeide med biletbøker, kunstbilete og plakatar.

Kommentar
Jeg ønsker å vektlegge erfaring med og produksjon av tekster, med vekt på å forstå forskjellene i hvordan tekst og bilde blir brukt forskjellig i ulike kommunikasjonssituasjoner.
Jeg ønsker å vektlegge meningen som kommuniseres i skrift eller i et bilde fremfor det estetiske, selv om jeg kommer til å nevne noe om dette også.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]