Friday, February 17, 2006

Ny runde med problemstilling

Gjeldende idé handler om sammensatte tekster. (Eller multimodale tekster).

Utgangspunktet er at elvene skal tilegne seg erfaring med tekst og bilde, ikke bare analytisk med også gjennom produksjon. Og aller helst med digitale medier og digitale verktøy, der det er mulig.

Realitetene med hensyn til utstyr på Sogndal Ungdomskole, medfører at jeg må konsentrere meg om kun tekst og bilde. Å skaffe frem utstyr til digital lydopptak og/eller videoopptak, ikke minst til publisering (programvare og kanaler) er et altfor møysommelig arbeid ved siden av 100% jobb.

Et annet problem er at skolen ikke har forsikring som dekker ødelagt utstyr, dersom elevene skulle bruke og ødelegge sitt eget i undervisningssammenheng.

Gjeldende problemstillingen er:

- Hvordan undervise i 'produksjon av enkle og sammensatte tekster' for å styrke elevenes digitale kompetanse?

- Hypotese: Digital kompetanse er en liten del.

Nødvendige underspørsmål blir da:

- Hvordan blir digitale kompetanse definert i dagens skolepolitske diskusjoner?
- Hva er 'enkle og sammensatte tekster'?
- Hvordan undervise i produksjon av sammensatte tekster?

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]