Friday, February 17, 2006

Kommentarer til problemstilling fra veileder

Felles for dine
3 problemstillinger er at de er nokså komplekse, de består av minst to
ledd, som i utgangspunkt ikke har en naturlig sammenheng:
1) problembasert læring - digital dannelse
2) elevenes visuellle og skriftlige uttrykk - kjennskap til sammensatte
tekster i forhold til fortellinger om seg selv - digital dannelse
3) produksjon av sammensatte tekster - differensiert undervisning.

Den siste problemstilling er nok den som har mest "indre" sammenheng. Her
må du være litt mer tydelig om hva som er hensikten med prosjektet ditt. Er
det behovet for et differentiert undervisningsopplegg som er hovedfokuset
ditt eller produksjon av sammensatte tekster, eller noe helt annet som
f.eks. elevenes uttrykk (individuell og dermed "differentiert") slik det
komme fram i sammensatte tekster.

Når det gjelder de to andre problemstillinger så vil jeg anbefale deg å
vurdere begrepet "digital dannelse" mot "digital kompetanse". Lærerplanen
bruker "digital kompetanse" og det er et av de nye begrepene læreplanen
fokuserer på. "Dannelse" er på mange måter et mye større begrep og
kombinasjonen av "digital" og "dannelse" krever en stor plass av oppgaven.
Ikke at det er uinterressant, tvert imot, men det blir muligens for mye,
dvs. med en stor fare for å bli overflatisk, når det skal relateres til
enten "problembasert læring", eller "elvenes visuelle og skriftlige
uttrykk/sammensatte tekster etc.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]