Wednesday, January 18, 2006
Praksis-oppgave til PPU
Tenkte jeg skulle kombinere praksisrapporten og den didaktiske oppgaven vi skal levere dette halvåret.
PRAKSISRAPPORT I
Mål: Sette fokus på problem eller utfordringer du har støtt på i praksisperioden og som du ønsker å undersøke nærmere i lys av teorier du er blitt kjent med i studiet
Utgangspunktet for rapporten vil vere loggen som du har ført i praksisperioden, veiledningsdokumentene og veiledningssamtalene du har hatt med øvingslærer
Innhaldet i rapporten:
Tema for rapporten kan vere:
• Arbeidsmåter
• Læringsstrategier / læringsstiler
• Det sosiale miljøet i gruppen (klassen)
• Organisering av lærings- og undervisningsprosesser
• Rammefaktorer
• Motivasjon
• Tilpasset opplæring
• Andre forhold
Struktur på rapporten
1. Kort presentasjon av skolen, skoleslag, klasse. (NB! Annonymisering)
2. Ta utgangspunkt i et generelt pedagogisk tema ( se tema)som du har sett på som en utfordring i denne praksisperioden.
3. Gi en beskrivelse av situasjonen(e) og hvordan din rolle i denne utfordringa kom til uttrykk.
4. Belys situasjonen med pedagogisk teori og reflekter over din egen rolle og din egen yrkesteori i denne situasjonen.
5. Veien videre: hvordan vil jeg jobbe med denne utfordringa i framtida, både i studiet, praksis og seinere i yrkeslivet.
Maks 5 sider
Praksisopplegg
Jeg har fått Mildred (kona til Bjarne Skorve) som praksisveileder og hun virker veldig grei.
Vi ble enige om hvilke fagbiter i samfunnsfag og norsk jeg skulle ta, og også at jeg skulle gå gjennom klatring i gym, og ta noen mattetimer.
Jeg skal dessuten begynne med et prosjektarbeid, og kjøre metoden slik jeg pleier å gjøre det på medielinja. Siden jeg er blitt litt gira på digital storytelling skal jeg ta utgangspunkt i det. Tenkte på å konsentrere opplegget om bilder og tekst, og fortrinnsvis bruke Flickr og Blogger som er enkle og gratis publiseringstjenester på Internett.
Har også lyst til å bruke medietyper som differensieringramme:
Differensiering har jeg derfor tenkt meg som følger:
Enkel (Høgahaug som de benevner det på Sogndal Ungdomsskole): Tekst i Blogger
Middels (Blåfjell): Bilder i Flickr - Her må de også ta bilder og laste de opp
Vanskelig (Fanaråken): Tekst og bilder i Blogger
Det kan fort ta noen skoletimer å kjøre elevene gjennom et slikt prosjekt.
Vurderingen får de på hvor gode de er til å fortelle fokusert om en fasett ved sitt eget liv.
Eks.
-En dag i mitt liv
-En viktig person i mitt liv
-Et viktig sted
-En helt sentral hendelse eller situasjon
Har tenkt å gjøre et forsøk selv:
Ta med meg kamera på skolen en dag og ta bilder jevnt over gjennom hele dagen.
-En hverdag i lærertilværelsen min ved Sogndal VGS
PRAKSISRAPPORT I
Mål: Sette fokus på problem eller utfordringer du har støtt på i praksisperioden og som du ønsker å undersøke nærmere i lys av teorier du er blitt kjent med i studiet
Utgangspunktet for rapporten vil vere loggen som du har ført i praksisperioden, veiledningsdokumentene og veiledningssamtalene du har hatt med øvingslærer
Innhaldet i rapporten:
Tema for rapporten kan vere:
• Arbeidsmåter
• Læringsstrategier / læringsstiler
• Det sosiale miljøet i gruppen (klassen)
• Organisering av lærings- og undervisningsprosesser
• Rammefaktorer
• Motivasjon
• Tilpasset opplæring
• Andre forhold
Struktur på rapporten
1. Kort presentasjon av skolen, skoleslag, klasse. (NB! Annonymisering)
2. Ta utgangspunkt i et generelt pedagogisk tema ( se tema)som du har sett på som en utfordring i denne praksisperioden.
3. Gi en beskrivelse av situasjonen(e) og hvordan din rolle i denne utfordringa kom til uttrykk.
4. Belys situasjonen med pedagogisk teori og reflekter over din egen rolle og din egen yrkesteori i denne situasjonen.
5. Veien videre: hvordan vil jeg jobbe med denne utfordringa i framtida, både i studiet, praksis og seinere i yrkeslivet.
Maks 5 sider
Praksisopplegg
Jeg har fått Mildred (kona til Bjarne Skorve) som praksisveileder og hun virker veldig grei.
Vi ble enige om hvilke fagbiter i samfunnsfag og norsk jeg skulle ta, og også at jeg skulle gå gjennom klatring i gym, og ta noen mattetimer.
Jeg skal dessuten begynne med et prosjektarbeid, og kjøre metoden slik jeg pleier å gjøre det på medielinja. Siden jeg er blitt litt gira på digital storytelling skal jeg ta utgangspunkt i det. Tenkte på å konsentrere opplegget om bilder og tekst, og fortrinnsvis bruke Flickr og Blogger som er enkle og gratis publiseringstjenester på Internett.
Har også lyst til å bruke medietyper som differensieringramme:
Differensiering har jeg derfor tenkt meg som følger:
Enkel (Høgahaug som de benevner det på Sogndal Ungdomsskole): Tekst i Blogger
Middels (Blåfjell): Bilder i Flickr - Her må de også ta bilder og laste de opp
Vanskelig (Fanaråken): Tekst og bilder i Blogger
Det kan fort ta noen skoletimer å kjøre elevene gjennom et slikt prosjekt.
Vurderingen får de på hvor gode de er til å fortelle fokusert om en fasett ved sitt eget liv.
Eks.
-En dag i mitt liv
-En viktig person i mitt liv
-Et viktig sted
-En helt sentral hendelse eller situasjon
Har tenkt å gjøre et forsøk selv:
Ta med meg kamera på skolen en dag og ta bilder jevnt over gjennom hele dagen.
-En hverdag i lærertilværelsen min ved Sogndal VGS
Subscribe to Posts [Atom]