Saturday, January 21, 2006
Internet Invention
..er en bok (bibsys) Gregory Ulmer har skrevet og som kom ut i 2003. I nettsidene som følger boka presenterer han blant annet hva som kjennetegner hans pedagogikk:
1. Aktiv læring.
- problemorienterte oppgaver og gjør det nærmest umulig for studenter å forholde seg passive i læringssituasjonen.
2. Læring gjennom samarbeid (Collaborative Learning- må finne en gjengs oversettelse av uttrykket)
- Studentene må samarbeide i grupper, alle er i samme situasjon. De må presentere trinn i prosessen etter tur.
3. Uavhengighet fra lærer
- lærer/instruktør organiserer og koordinerer. Dersom studenten bruker pensum og læringsmateriale ska prosessen oppleves som en meningsfull læringsprosess. Heuric metode fremfor hermeneutisk. Fokuset er på hvordan medieprodukter er laget og skaper en 'effekt', mer enn hva de betyr.
4. Creative Discovery
- to dimensjoner ved undervisning blir sammenlignet: 'oppdagelse' og 'gjentagelse' (validation), og det var godt skrevet og vanskelig å oversette: 'The process by which knowledge is invented is acknowledged to be dramatically different from how it is confirmed, but this discovery stage is widely considered to be unteachable and is therefore left out of conventional education.'
Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i med hensyn til egen undervisning!
Tenkte jeg kunne bruke dette som teori til mediedidaktikk-oppgaven.
Målsetningen med undervisningsopplegget jeg skal ha i praksisklassen, skal være å oppnå og vurdere graden av oppnåelse av disse fire punktene.
Fant frem til boka gjennom Jill/txt (verdet å sjekke ut).
1. Aktiv læring.
- problemorienterte oppgaver og gjør det nærmest umulig for studenter å forholde seg passive i læringssituasjonen.
2. Læring gjennom samarbeid (Collaborative Learning- må finne en gjengs oversettelse av uttrykket)
- Studentene må samarbeide i grupper, alle er i samme situasjon. De må presentere trinn i prosessen etter tur.
3. Uavhengighet fra lærer
- lærer/instruktør organiserer og koordinerer. Dersom studenten bruker pensum og læringsmateriale ska prosessen oppleves som en meningsfull læringsprosess. Heuric metode fremfor hermeneutisk. Fokuset er på hvordan medieprodukter er laget og skaper en 'effekt', mer enn hva de betyr.
4. Creative Discovery
- to dimensjoner ved undervisning blir sammenlignet: 'oppdagelse' og 'gjentagelse' (validation), og det var godt skrevet og vanskelig å oversette: 'The process by which knowledge is invented is acknowledged to be dramatically different from how it is confirmed, but this discovery stage is widely considered to be unteachable and is therefore left out of conventional education.'
Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i med hensyn til egen undervisning!
Tenkte jeg kunne bruke dette som teori til mediedidaktikk-oppgaven.
Målsetningen med undervisningsopplegget jeg skal ha i praksisklassen, skal være å oppnå og vurdere graden av oppnåelse av disse fire punktene.
Fant frem til boka gjennom Jill/txt (verdet å sjekke ut).
Subscribe to Posts [Atom]