Monday, January 23, 2006

Forsøk 1: Skrift

En typisk onsdag i lærertilværelsen min

Jeg kommer på skolen i 9-tiden, på avdeling for IMS (Idrett, Media og Salg og service). Her henter jeg mappa for 3MKU (tredje klasse på allmennfag), lærebok, og lager noen oppgaver, og går bort til Allmennfagbygget. -Sist tirsdag begynte vi med emnet Mediebruk og jeg laget disse oppgavene til nettstedet www.medienorge.uib.no:

1. Hvor mange % kvinner og menn av Norges befolkning leste avisa i 1991 og 2004? Hvor lang tid brukte de på det?
2. Hvor mange klager fikk PFU i 2000?
3. Hvor mange minutter så barn og unge på fjernsyn i 1991 og 2004?
4. Hvor mange videofilmer per innbygger hadde biblioteken i Norge i snitt i 1990 og 2004? Hvor mange videofilmer ble leid ut de samme årene?

A. Velg to medier og gjør en sammenligning av hvordan bruken har endret seg for to aldersgrupper i tidsrommet 1991 til 2004. Hva er utviklingen?
B. Skriv en kommentar til hvorfor du mener utviklingen har vært slik den har vært.


Elevene satt på datamaskinene og løste oppgavene. Siden de kun får bruke datamaskiner disse to timene i uka, sa jeg de kunne få boltre seg fritt når de var ferdige, og jeg laget ikke så mange oppgaver. Jeg gikk rundt et par ganger og så hvordan det gikk, jeg ble også spurt om hjelp. Ellers fikk jeg rettet et par filmanalyser og dessuten skypet jeg litt med en venninne i Oslo og med kjæresten min. En ting jeg er særlig fornøyd meg at jeg gjorde, var å gi beskjed til en veldig urolig elev at jeg ville han i vårsemesteret, skulle gjøre flere ting samtidig når jeg har undervisning. Det vil si, lese avisa, sende SMS... og selvfølgelig følge med i timen. Han skal dessuten føre logg over multitaskingen sin og gi det til meg. Er spent på om det kommer til å fungere.

Når de to timene fra 9.50-11.30 er over har jeg lunsj, og går tilbake til IMS for å spise der med kolleger. Det skjer lite i lunsjen, kun litt småprat her og der.

Påfølgende time er midttime, og denne onsdagen hadde vi fellesmøte med orientering om Kunnskapsløftet og de nye læreplanene. Det var interessant.

De siste to timene hadde jeg min egen klasse, 1MK. Vi avsluttet et prosjekt om Logo-bygging. Sogndal Storband har bestillt en Logo hos oss, og onsdag hadde klassen designstafett. Det vil si at de gikk fra maskin til maskin, og fikk nye oppgaver for hver post. 9 logoer ble sendt til Sogndal Storband. Jeg tenker 3 av de er brukelige.

Satte meg litt ned med vurdering av karakterer før jeg gikk hjem.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]